U gebruikt een sterk verouderde browser. Hierdoor kan het zijn dat de layout van onze website minder goed wordt weergegeven. Voor een betere gebruikservaring én een betere beveiliging raden wij u aan uw browser te updaten naar een nieuwere versie.

Alles wat je moet weten over sleutel-op-de-deur bouwen

Gepubliceerd: 25-01-2021
Laatste update: 29-09-2021

Iedereen kent wel de term ‘sleutel-op-de-deur’, maar weet je ook waar dit exact voor staat? Droom je van een eigen nieuwbouwwoning maar weet je niet welke formule voor jou ideaal is?

Scroll of blader dan door de volgende pagina’s om een beter beeld te krijgen van een sleutel-op-de-deurproject.

Je vindt er een antwoord op al je vragen: van de stappen die je moet ondernemen, tot de financiering van het volledige plaatje.

Sleutel op de deur woning in woonwijk

Wat is sleutel-op-de-deur bouwen

Het belangrijkste verschil tussen een ‘gewone’ nieuwbouwwoning en een sleutel-op-de-deur nieuwbouwwoning? In het eerste geval sta je zelf, of samen met je architect, in voor de aanstelling van aannemers en de opvolging van de bouwwerken.

Bij sleutel-op-de-deur kies je één partner die het volledige project overziet. Je hoeft dus geen aannemers te bellen, offertes te vergelijken of leveranciers op te volgen: je hebt één contactpersoon bij het bouwbedrijf dat het project leidt.

Overhandiging sleutel na oplevering

Sleutel-op-de-deur
is zorgeloos bouwen

Omdat de volledige coördinatie van een bouwproject in de handen van de bouwonderneming ligt, hoef je je nooit zorgen te maken. Je weet op elk moment dat één vast team je project beheert en jouw belangen behartigt.

  • Ook bij onvoorziene omstandigheden hoef je geen nachtje slaap te laten want alles wordt geregeld.
  • Je woning voldoet sowieso aan alle complexe regels en normen voor nieuwbouw vanuit de overheid.
  • De bouwonderneming neemt de volledige administratieve rompslomp op zich. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het ontwerp, de bouwaanvraag of het postinterventiedossier.
  • Je hoeft geen leveranciers te vergelijken: de bouwfirma werkt met vaste en betrouwbare partners en onderaannemers.
SOD vaste prijs

Sleutel-op-de-deur
is een vaste prijs

Van het ontwerp en de ruwbouw tot de interieurafwerking: het totale kostenplaatje van een sleutel-op-de-deurwoning ligt op voorhand vast.

  • Je bouwfirma bepaalt de prijs door samen met jou alle mogelijke opties te bekijken en vast te leggen.
  • Er is geen enkel risico op een meerprijs, tenzij je achteraf nieuwe beslissingen maakt.
  • De meeste sleutel-op-de-deurbedrijven krijgen pakketkortingen bij hun leveranciers en onderaannemers.
  • Voor, tijdens én na oplevering heb je financiële garanties volgens de tienjarige aansprakelijkheid en de Wet Breyne.
SOD vaste timing

Sleutel-op-de-deur
is een vaste timing

Je kent vast de horrorverhalen over maandenlange vertragingen bij nieuwbouwprojecten omdat bepaalde leveranciers achterstand veroorzaken. Bij sleutel-op-de-deur krijg je altijd op voorhand een uiterste datum waarop je kan verhuizen naar je instapklare woning.

  • Door de vaste samenwerkingen van de bouwondernemer komt die timing nooit in het gedrang en kan je gerust je verhuis plannen.
  • Werken volgen elkaar vlot op doordat de eigen ploegen en onderaannemers van de bouwfirma snel en flexibel doorschuiven van werf naar werf.
  • De enige kanttekening: elke bouw is afhankelijk van de weersomstandigheden. Tijdens periodes met veel regen of een strenge winter is het mogelijk dat werkzaamheden opschuiven waardoor de bouwtermijn iets langer wordt, buiten de wil en de invloed van je bouwfirma om.
SOD kwaliteit

Sleutel-op-de-deur
is kwaliteit

Wanneer je zelf en zonder enige bouwervaring een bouwproject coördineert, is het niet evident om goede stielmannen te vinden en zeker te zijn van de kwaliteit voor je project is afgerond.

Kies je daarentegen voor een ervaren sleutel-op-de-deurbouwfirma, dan zit je safe. De firma engageert zich om een kwaliteitsvolle woning af te leveren. En zelfs zonder dat engagement zou het onmogelijk zijn om als bouwfirma succesvol mee te draaien in de sector, zonder woningen op te leveren die aan de vooropgestelde eisen voldoen.

Je bouwt dus letterlijk op de jarenlange ervaring van de bouwfirma. Op de beste en strengst geselecteerde materialen met bewezen kwaliteit, op vaste onderaannemers en ervaren vakmannen. Een team van specialisten en ingenieurs informeren je over de verschillende mogelijkheden en je kiest zelf om eventueel af te wijken van de standaard. Een standaard die bestaat uit eersteklas materiaal en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Koop een huis én een buurt bij een projectbouwer

Bouwgrond wordt steeds schaarser, zeker in Vlaanderen. Projectbouwers of projectontwikkelaars houden de vinger aan de pols wanneer het bouwgrond gerelateerde wetgevingen betreft zodat je er zeker kan van zijn dat de bestemming van jouw bouwgrond gegarandeerd blijft, én je bovendien geniet van een aangemame leefomgeving!

Je koopt niet zomaar een huis, je koopt een buurt

De projectontwikkelaar creëert een buurt op een vooraf ontwikkelde verkaveling. Zo’n buurt heeft eventueel groen- en speelzones, waterbuffering en andere voordelen.

Je keuze op het vlak van architectuur is beperkt om dat de verkavelingen in hun geheel worden ontworpen. Maar dat betekent wel dat alle woningen op elkaar zijn afgestemd en de hele buurt een mooi geheel vormt.

Je bent zeker van de beste bouwgronden

Projectontwikkelaars hebben interessante bouwgronden in hun portefeuille, die nog waardevoller zijn nu de bouwgronden steeds schaarser worden.

Op elke bouwgrond is eerst een grondsondering uitgevoerd, waardoor je niet voor prijsverrassingen komt te staan bij het uitvoeren van de fundering. De ingenieur bepaalt vooraf het geschikte type fundering, en die zit inbegrepen in de prijsofferte.

Bij het inkopen van een bouwgrond houden projectbouwers rekening met de buurt, de ligging, de bereikbaarheid, enzovoort. Zo kan jij rekenen op een optimale woonomgeving.

Je bent klaar voor de toekomst

Het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen heeft als doel om tegen 2040 de inname van nieuwe ruimte door bouwprojecten af te remmen. Om die zogenaamde ‘betonstop’ te bereiken, moeten we ook vandaag al op andere manieren beginnen bouwen. Projectontwikkelaars willen een deel van de oplossing zijn, in plaats van het probleem:

We gaan dichter bij elkaar wonen en minder in lintbebouwing. Slim gestructureerde en georganiseerde verkavelingen maken dat gemakkelijker. Door woningen te verzamelen in woonkernen dichtbij winkels, scholen en openbaar vervoer, kunnen we meteen vaker onze auto laten staan. Twee vliegen in één klap, dus.

De trend om kleiner te gaan wonen, blijft groeien. Kleinere huizen kosten dan ook een pak minder centen.

  • Het totaalbudget van een compacte woning (+/- 135 m²) ligt lager dan dat van een (voormalig) doorsnee huis van +/- 220 m² . Het bedrag per m² is niet per se lager omdat je de kost van een badkamer en keuken behoudt.
  • Compacte huizen zijn doordachter en energiezuiniger: je bespaart op energie- en verwarmingskosten.

Projectontwikkelaars spelen in op de bovenstaande trends door woningen en verkavelingen te plannen met doordachte architectuur en een slimme indeling. Ze zorgen voor optimale benutting van de bewoonbare oppervlakte, met 100% functionele ruimte en geen verloren hoeken of kanten.

De nieuwbouwwoningen van een projectbouwer zijn ook steeds energiezuiniger om aan de almaar strengere EPB-eisen  te voldoen. Zo is het E-peil, dat aantoont hoe energiezuinig je woning is, sinds 2021 verstrengd naar E30. Je bouwonderneming past zich hieraan aan. De meeste nieuwe woningen zijn zelfs energieproducerend en hebben een positieve energiebalans.

Jouw sleutel-op-de-deurproject beschreven van A tot Z

Bouwgrond wordt steeds schaarser, zeker in Vlaanderen. Projectbouwers of projectontwikkelaars houden de vinger aan de pols van de huidige regels van de overheid, waardoor je weet dat de plaats waar je gaat bouwen conform de toekomstige betonstop is, én je bovendien geniet van een aangename leefomgeving:

Het lastenboek

In een lastenboek legt je bouwonderneming op voorhand alles vast. Echt élk punt wordt er in detail omschreven.

Zijn er aspecten die toch achteraf nog kunnen gewijzigd of beslist worden, dan wordt dit duidelijk gebudgetteerd.

Het lastenboek van de bouwondernemer is de basis om van te vertrekken. Voor en tijdens de verkoop wordt het op jouw maat verder uitgewerkt en overlopen.

  • Wil je aangepaste ventilatie, gepersonaliseerde elektriciteit, vloerverwarming, alternatieve verwarmingsbronnen, parket in de plaats van vloertegels, enzovoort? Dan wordt dit meteen in het lastenboek gezet, op basis van de nodige offertes
  • Je kan uiteraard ook na je aankoop nog aanpassingen maken. Tijdens een planbespreking worden eventuele min- en meerwerken toegevoegd aan het lastenboek.

Een goede tip!

Laat de zaken waar je overtuigd van bent en de wensen die je hebt, meteen opnemen in het lastenboek en de prijsofferte. Zo heb je een mooi totaalbeeld van de kostprijs.

Overlopen van het lastenboek

Het lastenboek bestaat
uit 4 hoofdstukken

1. Ruwbouw

Dit hoofdstuk omschrijft duidelijk en concreet:

  • hoe de voorbereidende grondwerken worden uitgevoerd.
  • hoe de fundering en riolering worden gepland.
  • hoe het funderingsmetselwerk wordt uitgevoerd.
  • welke vocht-, thermische en akoestische isolatie er wordt gebruikt.
  • welke materialen er worden gebruikt:
    • het type gevelsteen of het budget voor een later te kiezen gevelsteen,
    • het materiaal voor raam- en deurdorpels,
    • de soort en kleur pannen voor de dakbedekking,
    • de kroonlijsten en dakoversteken.
  • hoe de dakconstructie wordt opgebouwd.
  • alle details, zoals de uitvoering van de regenafvoerpijpen met vierkante of ronde goten, ingewerkt of in opbouw, enzovoort.
  • het voorziene buitenschrijnwerk:
    • de kleur van het interieur en het exterieur,
    • gladde, generfde of matte folie,
    • aluminium, pvc, hout, …
    • de mogelijke tussenliggende verdelingen in de ramen,
    • de voorziene beglazing, met vermelding van de U-waarde en eventuele veiligheidsbeglazing,
    • de soort garagepoort, inclusief kleur en eventuele poortmotor met afstandsbediening.

2. Binnenafwerking

Dit hoofdstuk omschrijft duidelijk en concreet:

  • de soort ventilatie en de werking ervan.
    • Lees Het belang van ventilatie in een hedendaagse woning voor meer informatie over de verschillende ventilatievormen.
  • alles over de elektrische installatie:
    • zijn de aansluitkabel, de verdeelkast en de keuring inbegrepen?
    • hoeveel enkele en dubbele lichtpunten zijn er? Hoeveel stopcontacten, enzovoort?
    • waar is er overal distributie, internet en telefonie voorzien?
  • een beschrijving van de bepleistering:
    • hoe en in welke ruimtes wordt er gepleisterd?
    • worden de ramen en buitendeuren ‘uitgepleisterd’?
  • alles over het sanitair:
    • waar worden er leidingen voorzien?
    • de technische details over de buizen, de collectoren en het materiaal van de afvoerleidingen.
    • zijn de keuringskosten voor de wateraansluiting en de teller inbegrepen?
    • is er een regenwaterpomp voorzien?
    • hoeveel aansluitingen komen er en zijn ze nog vrij te kiezen?
    • wat zit er allemaal in het budget voor de sanitaire uitrusting? Wat kan je allemaal vrij kiezen en waar kan je terecht voor die keuzes van badkamermeubels, kranen, toilet, enzovoort?
  • de details over de verwarming:
    • welke verwarming (radiatoren of vloerverwarming) is er voorzien en in welke ruimtes?
    • uit welke radiatoren kan je kiezen?
    • welke ketel is er voorzien en wat zijn de technische details ervan?
  • Een beschrijving van de bevloering:
    • waar is er een chape voorzien?
    • waar is er stenen bevloering voorzien?
    • heb je vrije keuze voor je vloer?
      - wat is het voorziene budget voor die vloer en hoe is dat opgesplitst per ruimte?
      - zijn er plinten voorzien en hoe moeten ze worden uitgevoerd?
    • waar is er wandbetegeling voorzien en voor welke oppervlakte? Wat is het budget bij een vrije keuze?
    • zijn er speciale voorzieningen waar we rekening mee moeten houden bij het plaatsen van de tegels, zoals bijvoorbeeld kerdimatten in de douche?
    • is er zachte bevloering (laminaat, parket, …) voorzien?
    • zijn er raamtabletten voorzien? Is het materiaal vrij te kiezen?
  • details over het binnenschrijnwerk:
    • een duidelijke omschrijving van het aantal en de types binnendeuren, inclusief hun waarde en alle details over het type deur (bijvoorbeeld honingraat of volkern), type kassement, scharnieren en krukken.
    • uit welk materiaal bestaan de verschillende trappen en waar zijn ze voorzien? Is er een vaste trap naar de zolder of alleen een uitschuifbare zoldertrap?
    • zijn er naast de trappen nog andere omkastingen voorzien, zoals bijvoorbeeld voor de tellers?
    • kan de volledige keuken vrij gekozen worden? Kan ik zelf de indeling van de keuken bepalen of moet ik rekening houden met bepaalde verplichtingen? Wat is het voorziene budget voor de complete keuken?
  • de luchtdichtheidstest: zit dit inbegrepen in de aannemingssom?

3. Buitenafwerking

Dit hoofdstuk omschrijft duidelijk en concreet wat er is inbegrepen bij de buitenafwerking. Denk aan: de voorziene materialen, is de oprit of pad naar voordeur inbegrepen? Is er een carport inbegrepen? Hoe zal het terrein er bij de oplevering bij liggen? Enzovoort.

4. Diversen

Dit hoofdstuk omschrijft duidelijk en concreet alle overige issues die nog niet aan bod kwamen tijdens de eerdere hoofdstukken, zoals de energienormen van de woning of het aantal zonnepanelen dat is inbegrepen.

Min en meerwerken

Kan het dat je toch meer of minder moet betalen dan wat er vermeld staat in het lastenboek?

Wat zijn meerwerken?

Meerwerken zijn de kosten van eventuele bijkomende werken, of van extra of duurder materiaal, die bovenop de overeengekomen prijs uit een offerte worden geteld. De kosten zijn altijd het gevolg van persoonlijke keuzes bij een leverancier. Ze staan dan ook niet in het lastenboek.

Mag een bouwfirma meerwerken tellen bovenop het bedrag in de offerte?

Een goede offerte beschrijft uitvoerig welke werken wel en niet in de vooropgestelde prijs zijn inbegrepen, én of de aannemer de toestemming heeft om die werken uit te voeren. In principe mag een bouwfirma wel aanpassingen doen aan de afgesproken werkwijze als de realiteit er om vraagt. Maar de prijs ligt vast en is niet voor herziening vatbaar.

Een bouwfirma kan nooit eenzijdig wijzigen en de kosten doorrekenen. Elke meerprijs is het gevolg van een persoonlijke keuze (voor bijvoorbeeld een andere keuken dan in het lastenboek) die aanpassingen vraagt in de ruwbouw, of die extra kosten met zich meebrengt.

Wat zijn minwerken?

Minwerken zijn de kosten die in mindering worden gebracht van het afgesproken factuurbedrag, omdat de aannemer minder uren heeft gewerkt, minder materiaal gebruikte, of goedkopere varianten ervan.

Hoe verlopen min- of meerwerken bij sleutel-op-de-deur?

Omdat je bij een sleutel-op-de-deurproject maar één contactpersoon hebt en met één firma werkt, ben je volop betrokken bij het bouwproces.

Ten eerste krijg je in het lastenboek een zeer gedetailleerd voorziene budgetten voor vloeren, keuken, sanitair, afwerking, enzovoort. Voor je het compromis ondertekent, overloop je samen met je bouwadviseur nog eens alle kostenposten. Aan de hand van de transparant omschreven prijzen, ga je tijdens het bouwproces ‘winkelen’ bij de partners van de bouwfirma, of in de showroom zelf. Kies je toch voor een duurdere keuken, dan laat de leverancier jouw begeleider iets weten, en moet je nog eens extra je goedkeuring geven. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en behoud je altijd zelf de controle.

Externe partners

Een sleutel-op-de-deurbedrijf werkt meestal met vaste partners of vooraf geselecteerde leveranciers voor de afwerkingsmaterialen.

De voordelen van werken met vaste partners

  • De geselecteerde partners zijn specialisten in hun vakgebied. Ze zijn mee met de nieuwigheden binnen hun domein en hebben de allerlaatste nieuwigheden in hun toonzaal staan.
  • Omdat de leveranciers hun goede relatie met de bouwfirma willen behouden, geniet je als klant van een betere service na verkoop.
  • De leveranciers komen uit de regio van de bouwfirma of het project, en zijn dus snel bereikbaar.
  • Door de lange en vlotte samenwerking zijn de partners erg betrouwbaar en staan ze garant voor kwaliteit.
  • Je geniet als klant van de flexibiliteit van de geselecteerde partners. Op afspraak zijn ze voor jou ook open in het weekend of ’s avonds.

De nadelen van werken met vaste partners

  • Je keuze van leveranciers is beperkter dan bij een ‘gewone’ nieuwbouwwoning. Je kan niet zelf eender wie contacteren maar ‘hangt vast’ aan de vaste partners van je bouwfirma.
  • Wil je toch een keuken bij een externe partner bestellen, dan moet je dit zelf regelen.
Een goede tip!

Vaak is er bij het sleutel-op-de-deurbedrijf ook een toonzaal waar je meteen je keuze kan maken.
Die showroom verzamelt meestal de meest gekozen en populairste items, die daardoor ook snel leverbaar zijn.

Welke keuzes maak ik zelf bij een sleutel-op-de-deurproject

Zelf uitvoeren bouwwerken

Kan ik zelf bepaalde werken uitvoeren?

Ja, natuurlijk. Als je zelf je woning vanaf een bepaalde fase wil afwerken, legt de bouwfirma die afspraak duidelijk vast in het compromis en in het lastenboek.

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor de aflevering van een wind-en waterdichte woning of een woning die is afgewerkt tot chape en pleisterwerken. Je kan dan de keuken zelf installeren, de badkamer eigenhandig uitvoeren, laminaat op de verdiepingen leggen, enzovoort. Vergeet niet dat je in die gevallen de volledige taak van de aannemer moet overnemen. Wil je de sanitaire toestellen zelf plaatsen, dan moet je bijvoorbeeld ook de leidingen installeren. Alles kan, zolang het op voorhand duidelijk is afgesproken en duidelijk omschreven staat.

Overlopen van de bouwmaterialen

Welke afwerkingsmaterialen en technieken kies ik zelf?

Bij de meeste sleutel-op-de-deurbedrijven heb je een uitgebreide keuze voor de interieurafwerking.

  • Je kiest zelf je keuken, vloeren, deuren, laminaat, sanitaire toestellen, enzovoort. Meestal ga je voor die afwerking binnen het afgesproken budget ‘shoppen’ in de toonzaal of bij de vaste partners.
  • Je woning is op voorhand ontworpen, maar je geeft zelf de finishing touch door de afwerkingsmaterialen te kiezen.
  • Koop je een sleutel-op-de-deurwoning op plan of in een vroeg stadium (voor de start van de bouwwerken bijvoorbeeld), dan kan je bij sommige bedrijven zelfs de technieken vrij kiezen. Je hebt dan inbreng over de hoeveelheid stopcontacten, de keuze tussen vloerverwarming of radiatoren, enzovoort.
  • Sommige bouwfirma’s gaan zelfs nog een stapje verder. Bij een aankoop op plan kan je soms zelf nog de indeling van de vooraf ontworpen woning aanpassen.

Wat zijn de stappen in de aankoop van een sleutel-op-de-deurwoning in een nieuwbouwproject

STAP 1 | Aankoop

Voor een huis kan gebouwd worden, moet je eerst en vooral kiezen wáár de woning gaat komen. Bij een sleutel-op-de-deurproject is dat meestal op een verkaveling die de bouwfirma op voorhand aankocht.

Dit zijn de mogelijke opties in de aankoop van een bouwgrond:

  • Je zoekt zelf een bouwgrond. Informeer in dit geval eerst bij de dienst stedenbouw van je gemeente. Zij bezorgen je alle info over de stedenbouwkundige voorschriften die je moet volgen. De bouwfirma houdt rekening met die voorschriften bij het ontwerpen van je woning.
  • Je koopt een lot in een verkaveling van een projectbouwer. Je hoeft zelf geen inlichtingen in te winnen. De bouwfirma kan je onmiddellijk vertellen wat er al dan niet mogelijk is op de bouwgrond.

Ontwerp van de woning

Het ontwerpproces van een woning verloopt ietwat anders, afhankelijk van je bouwgrond:

Kies je een vooraf ontworpen woning op een verkaveling van de bouwfirma?

Je krijgt dan vanaf het begin een inkijk in alle (technische) details over de bouwgrond, de verkaveling en de woning. Die details liggen vast in het lastenboek, het verkavelingsplan en de stedenbouwkundige voorschriften. Je hebt meteen een beeld van wat er inbegrepen is in de totaalprijs, en van wat je nog vrij kan kiezen.

Na de eerste bespreking van het plan ontvang je een aangepast ontwerp met een gepersonaliseerd lastenboek en de bijhorende prijsofferte.

Je beschikt over een eigen bouwgrond? Of je koopt een stuk bouwgrond met vrije keuze voor architectuur in een verkaveling van een projectbouwer?

Bij een eerste contact met de bouwfirma krijg je inzicht in de verschillende basisplannen waaruit je kan kiezen. Sommige sleutel-op-de-deurfirma’s bouwen alleen de bouwplannen de ze al ter beschikking hebben, bij andere kan je ook kiezen voor een op maat ontworpen woning op basis van een standaard bouwplan.

Samen met je bouwadviseur en/of architect ontwerp je dan een plan binnen het vooropgestelde budget en de mogelijkheden van de bouwgrond. Je kiest de architecturale bouwstijl, indeling, enzovoort.
Koop je een tweewoonst, dan beslis je zowel als eerste en als tweede bouwer over de stijl van je woning.  en wordt de aanpalende woning in dezelfde stijl gebouwd.

Na de concrete planbespreking ontvang je meestal binnen 4 weken een eerste voorontwerp met een gepersonaliseerd lastenboek en de bijhorende prijsofferte.

Verkoopovereenkomst

Van zodra je akkoord bent met het lastenboek en de prijsofferte, onderneem je samen met de bouwfirma de laatste stappen in het aankoopproces.

  • De plannen en het lastenboek worden verder uitgewerkt op jouw maat.
  • Samen met je bouwadviseur bespreek je uitgebreid alle details voor ze in een duidelijk contract worden gegoten.
  • Het bouwbedrijf maakt het definitieve ontwerp en stelt een aanvraagdossier op voor de bouwvergunning.
  • Van zodra de plannen en het lastenboek definitief vastliggen, finaliseer je de aankoop door het compromis te ondertekenen. Dit gebeurt natuurlijk met toepassing van de Wet Breyne.
  • Na het vervullen van de opschortende voorwaarden en het binnenkomen van de bouwvergunning, verlijdt 2 maanden later de akte bij de notaris.
  • Na goedkeuring plakt de bouwfirma de bouwvergunning aan. De omwonenden hebben dan 35 dagen de tijd om beroep aan te tekenen. Gebeurt dat niet, dan kunnen de werken starten.  

STAP 2 | Uitvoering

Nadat je aankoop is afgerond, neemt het sleutel-op-de-deurbedrijf alles van je over.

  • De interieurvormgevers begeleiden je doorheen alle mogelijke keuzes voor de interieurafwerking. Samen overlopen jullie nogmaals alle plannen, zodat je ook rekening kan houden met de technische aspecten van je interieurkeuzes.
  • Je krijgt beter inzicht in de bouwplanning en timing voor de uitvoering van je keuzes.
  • Van zodra je keuzes vastliggen, regelt de bouwfirma alle bestellingen en coördineert ze de uitvoering.
  • Je staat als klant rechtstreeks in contact met de werfleider die je bouwproject overziet.

Dit zijn de 3 fases in de realisatie van je woning:

Ruwbouw
Inplanting, grondwerken, fundering, riolering, metselwerken, …

Wind- en waterdichte woning
Dak- en schrijnwerk | In de meeste gevallen ontvang je een werfsleutel zodat je altijd vrij bent om tussentijds je woning in opbouw te bezoeken.

Afwerking
Technieken en de afwerking van interieur en exterieur.

Stap 3 | Oplevering

Je krijgt een schriftelijke bevestiging een maand voor de voorlopige oplevering.

Je ontving eerder al een werfsleutel om je woning te bezoeken. Als je zelf over een werfsleutel beschikt, is het een goed idee om de woning tijdens de laatste weken voor de oplevering zo vaak mogelijk te bezoeken. Je kan dan je eventuele opmerkingen, aanpassingen of vragen nog voor de voorlopige oplevering aan je werfleider bezorgen.

Voorlopige oplevering

Bij een voorlopige oplevering zijn alle afgesproken werken uitgevoerd en overloop je als koper samen met je werfleider en bouwfirma alles in detail tijdens een totaalcontrole. Je gaat tijdens een rondgang na of de woning volgens afspraak en borstelschoon is afgeleverd.

Heb je toch vragen of correcties? Dan worden die opgenomen in een opleveringsverslag. De dienst na verkoop regelt het zo dat je werfleider alles oplost binnen de vooropgestelde termijn.

Het uiteindelijke doel van een voorlopige oplevering is de definitieve vaststelling van de voltooiing van de werken. Alle zichtbare gebreken komen in een verslag, samen met de afspraken over de nodige herstellingen en bijkomende werken. Van zodra dit verslag is ondertekend, begint ook de wettelijke tienjarige aansprakelijkheid van je bouwfirma.

Stel je achteraf nog bijkomende gebreken vast? Dan meld je die aangetekend bij je aannemer.

Definitieve oplevering

De definitieve oplevering is de finale voltooiing van alle werken. Dit gebeurt minimum 1 jaar na de voorlopige oplevering. Je woning heeft dan een volledige winter meegemaakt. Eventuele gebreken zijn zeker zichtbaar geworden. Het is ook de termijn waarbinnen alle issues uit het opleveringsverslag van de voorlopige oplevering moeten opgelost zijn.

Stem je in met de definitieve oplevering, dan leidt dit automatisch tot de goedkeuring en aanvaarding van de werken.

Verzeker je er dus van dat de vastgestelde gebreken zullen hersteld of vergoed worden, voor je akkoord gaat.

Na de definitieve oplevering blijft de tienjarige aansprakelijkheid van je aannemer natuurlijk gelden. Je bent dus nog steeds beschermd bij ernstige gebreken aan je woning.

Het totale kostenplaatje van een sleutel-op-de-deurproject

Wat bepaalt de prijs van een sleutel op de deur woning? 

Bij een sleutel-op-de-deurwoning is het niet moeilijk om binnen een vooropgesteld budget te blijven. Kies je voor een kleine gesloten bebouwing met twee verdiepingen en een plat dak, dan kom je waarschijnlijk het goedkoopste uit. De meerprijs zit meestal in de details.

1. Extra kosten bij aankoop

Wanneer je een huis of bouwgrond koopt, betaal je meer dan de verkoopprijs van het perceel of de woning. Je moet rekening houden met bijkomende kosten.

Registratierechten

De belasting voor de registratie van de verkoopakte bij de notaris
In Vlaanderen betaal je 10% registratierechten op het aankoopbedrag van een bouwgrond. In Wallonië en Brussel betaal je 12,50%.

Bij sleutel-op-de-deurwoningen betaal je meestal 21% btw omdat de bedrijven grond en woning samen verkopen. Sommige bedrijven (zoals Huysman Bouw) splitsen die verkoop op, waardoor je alleen op je woning 21% btw betaalt, en 10% op je grond.

Ereloon van de notaris

De erelonen liggen wettelijk vast en bedragen een percentage van het aankoopbedrag op basis van een schijvensysteem.

Hoe hoger de aankoopprijs, hoe lager dat percentage.

Aktekosten

Dit is de verzamelnaam voor verschillende kosten zoals die voor stedenbouwkundige opzoekingen. Typisch schommelen ze rond de € 800.

Metingskosten

De kosten voor de landmeter die het terrein opmeet
Meting is nodig om de correcte perceeloppervlakte in de akte te laten opnemen. Het kost je maximum € 1210 incl. btw.

2. De bouwgrond

De prijs van een bouwgrond hangt af van de ligging en de oppervlakte van het terrein. Het is logisch dat een lot op een absolute toplocatie meer kost dan een minder goed gelegen grond. Maar ook de kwaliteit van de bouwgrond heeft een effect op de prijs, door het verschil in de voorbereidingswerken die je bouwonderneming moet uitvoeren.

Een bouwgrond heeft 3 belangrijke parameters die de prijs bepalen: de oppervlakte, de liggen én de kwaliteit van de bouwgrond.

De oppervlakte

Dit spreekt voor zich: hoe meer vierkante meters een perceel telt, hoe duurder het is ten opzichte van andere bouwgronden uit de omgeving.

De ligging en de oriëntatie

Een lot bouwgrond op een toplocatie heeft een hogere marktprijs. Hoe goed een locatie is, hangt dan weer af van de omgeving (zijn er hoge bomen of gebouwen in de buurt die zonlicht wegnemen?) en de buurt (zijn belangrijke diensten vlot bereikbaar, zoals scholen, ziekenhuizen, winkels, openbaar vervoer, snelwegen?).

Daarnaast moet je ook op de oriëntatie letten: een Zuidgerichte woning vangt meer zonlicht en is bijvoorbeeld geschikter voor zonnepanelen of een zonneboiler.

LET OP!

Percelen krijgen van de overheid verschillende bestemmingen toegekend.

Het is dus niet omdat een bepaald perceel in een woongebied ligt, dat het automatisch een bouwgrond is. Is het wél een bouwgrond, dan kunnen er nog bouwkundige beperkingen op liggen: een limiet op het aantal verdiepingen, een verbod op open of halfopen bebouwing, een maximum bouwoppervlakte of een verbod op bepaalde bouwmaterialen.

Vraag bij het omgevingsloket een stedenbouwkundig attest aan om te checken wat je mag bouwen op een specifiek perceel – of neem contact op met de bevoegde dienst in je gemeente.

Controleer meteen ook de bestemming van de omliggende percelen om te weten of dit landbouw-, industrie-, natuur-, of woongebieden zijn. Zo kan je het toekomstige uitzicht van de omgeving inschatten, net als eventuele onteigeningsrisico’s.

De staat of kwaliteit van de bouwgrond

Afhankelijk van hoe je bouwgrond eraan toe is, kan het je voor of tijdens het bouwen heel wat extra geld kosten:

1. Opruimwerken

Sommige percelen staan vol met bomen en struiken die voor het bouwen gerooid moeten worden. Of er staan koterijen en constructies om af te breken, puin om te ruimen, enzovoort. Spreek bij de verkoop goed af wie voor die extra kosten moet opdraaien: jij of de verkoper.

2. Draagkracht

Een bouwperceel moet genoeg draagkracht hebben om je constructie op te zetten. Is dat niet het geval, dan moet je bijkomstige funderingswerken laten uitvoeren om verzakkingen en instortingen in de toekomst te vermijden. Je moet dus eerst je bodemkwaliteit controleren. Dat doe je ten eerste door het bodemattest dat een verkoper verplicht moet voorleggen in het geval van voorafgaande vervuiling.
Met de app Virtuele Boring krijg je snel inzicht in de ondergrond (tot wel 5 km diep!) van je perceel. De app vervangt natuurlijk geen echte grondboring. Bij twijfel vraag je dus best een analyse of sondering aan. Dit kost € 500 tot € 1.000.

3. Bijkomende eigenschappen van je bouwgrond

Om dure graaf- en ophogingswerken te vermijden, moet je bouwgrond op een perfecte hoogte liggen ten opzicht van het straatniveau. Om dezelfde reden kies je ook best voor een vlak terrein. Zijn er toch hoogteverschillen? Praat dan eerst met je architect. Die kan daarmee rekening houden in het ontwerp.

Wil je graag een kelder? Controleer dan op voorhand het grondwaterpeil onder je bouwgrond. Als dat hoog is, dan bemoeilijkt dat een onderkeldering.

Ontwerp van de woning

3. Complexiteit van het ontwerp

Afhankelijk van de oppervlakte van het grondplan, het aantal verdiepingen en het type bebouwing (gesloten, open of halfopen), kost een nieuwbouwwoning meer of minder.
Je persoonlijke keuze voor simpele ontwerpen (zoals een kubusvormige moderne woning) of complexe vormen, heeft ook een impact op de prijs. De bouwfirma bekijkt samen met jou en de architect wat de mogelijkheden zijn binnen jouw vooropgestelde budget.

Gebruikte bouwtechnieken

4. De technieken

De installatie van de nodige technieken om de huidige energienormen te respecteren, zijn meestal inbegrepen in de prijs. Er zijn wel nog keuzes die je zelf moet maken, zoals vloerverwarming of standaard radiatoren of het type ventilatiesysteem.

Kies je voor een warmtepomp of extra zonnepanelen, dan betaal je die bovenop de prijs van je woning.

Interieur van de woning

5. De afwerking en de gebruikte materialen

Sleutel-op-de-deurfirma’s werken met vooraf bepaalde budgetten voor de interieurafwerking van de keuken, badkamer, vloeren, enzovoort. Je spreekt een persoonlijk budget af met je de bouwadviseur en maakt dan in een volgende fase de nodige keuzes over de afwerking.
Onthoud dat het meest aanzienlijke prijsverschil in de details zit: grote raampartijen in hout of aluminium kosten meer dan standaard ramen uit kunststof, en natuurstenen vloeren hebben een ander prijskaartje dan keramische tegels.
Wat is niet inbegrepen in de prijs van een sleutel op de deur woning?

Wat is niet inbegrepen in de prijs van een sleutel op de deur woning?

1. De bouwgrond

De prijs die je voor een bouwgrond betaalt, hangt natuurlijk af van de ligging en de oppervlakte van het terrein. Als het kan, hou er dan rekening mee dat het meer kost om een huis te bouwen op een hellend terrein. Vraag op voorhand ook een sonderingsanalyse om inzicht te krijgen in de stabiliteit en draagkracht van de grond. De kwaliteit van de bouwgrond heeft een effect op de voorbereidingswerken die de bouwonderneming moet uitvoeren – en dus ook op de prijs.

2. Onderkeldering

Als je graag een kelder onder je huis wil, komt dit bovenop de prijs van de woning. Die prijs is dan ook weer afhankelijk van de oppervlakte van de kelder, de kwaliteit van de bouwgrond en de manier van isoleren.

3. Warmtepomp of zonnepanelen

Elke nieuwbouwwoning wordt gebouwd met de nieuwste technieken om de huidige EPB-normen te halen. Houd er rekening mee dat de installatie van een warmtepomp of zonnepanelen doorgaans bovenop de prijs komen. De zonnepanelen die nodig zijn om de energienorm te halen, zijn meestal inbegrepen bij een sleutel-op-de-deurwoning. Wil je een nog lagere energienorm? Dan moet je die extra zonnepanelen bijbetalen.

Wanneer betaal ik voor sleutel-op-de-deur?

Je moet pas betalen na het vervullen van de opschortende voorwaarden, wanneer het aankoopcontract definitief is, dus.

  • Je gaat dan naar de notaris en betaalt voor je bouwgrond.
  • Is de bouw al van start gegaan, dan geeft je notaris de opdracht aan de bouwfirma om te factureren wat er al is uitgevoerd. Je betaalt nooit meer dan wat er al in werkelijkheid is uitgevoerd op de werf.
  • Bij een sleutel-op-de-deurfirma betaal je per schijf, per voltooide bouwfase.
  • Elk sleutel-op-de-deurbedrijf moet werken volgens de Wet Breyne, die je financieel beschermt.

Betalen in schrijven

De betalingsvoorwaarden liggen vast volgens de Wet Breyne. Je voorschot mag bijvoorbeeld nooit meer dan 5% van het totaalbedrag zijn. De rest moet je in schijven betalen. Hoeveel schijven dat zijn, bepaalt de bouwfirma:

  • Een schijfvoorbeeld na de 5 % waarborg
  • 10 % na plaatsing van funderingen
  • 25 % na plaatsing van de gewelven boven het gelijkvloers
  • 20 % na plaatsing dakpannen
  • 10 % na plaatsing elektrische en sanitaire leidingen
  • 10 % na pleisterwerken
  • 10 % na bevloering
  • 10 % bij de voorlopige oplevering en voor de overhandiging van de sleutels

De grootte van de schijf moet overeenstemmen met de waarde van de werken.

Hoe financier ik een sleutel-op-de-deurproject?

Hoeveel kan ik lenen voor de aankoop van een huis?

De aankoop van een woning is waarschijnlijk de belangrijkste financiële beslissing van je leven. Om je totale aankoopbudget te bepalen moet je weten hoeveel geld je kan lenen. Het zijn immers nog altijd de banken zelf die beslissen wat je maximale leenbedrag is.

Maandelijks netto gezinsinkomen

De vuistregel zegt dat je maximaal +/- een derde van je maandelijkse nettoloon mag spenderen aan de afbetaling van een woonkrediet. Goede tweeverdieners kunnen wel wat meer aan. Banken kijken ook naar je gezinssituatie, de anciënniteit die je hebt op je werk, enzovoort.

Looptijd van de lening

De maximale looptijd van een hypotheek ligt vast op 30 jaar, maar je kan natuurlijk beslissen om ze sneller af te lossen, bijvoorbeeld op 15, 20 of 25 jaar.

Hoe langer de looptijd, hoe lager je maandelijkse aflossing maar hoe hoger de intresten die je betaalt. Om fiscaal interessant te zijn, loopt je hypothecaire lening minstens 10 jaar.

Eigen inbreng

Sinds de bankencrisis geven banken geen leningen meer voor de volledige aankoopprijs van een nieuwe woning. De minimale som die je zelf op tafel moet kunnen leggen, schommelt rond 20% van de aankoopprijs, exclusief registratierechten en notariskosten.

Actuele rentevoet

Staat de rente laag, zoals dat vandaag het geval is, dan is het logischerwijs gemakkelijker om je lening af te betalen: je betaalt minder intresten waardoor je leenbedrag lager uitvalt. Banken zijn bovendien iets flexibeler in het toekennen van hypothecaire leningen wanneer de rentes laag staan.

TIP

Aangezien de rentes momenteel laag staan, sluit je nu dus best een hypothecaire lening met vaste rentevoet af. Zo blijf je ook genieten van de goedkope hypotheekrente wanneer de rentevoeten opnieuw gaan stijgen.

Een overbruggingskrediet bij de aankoop van een nieuwe woning

Bij een overbruggingskrediet schiet je bank of kredietverstrekker je tijdelijk een som geld voor, wanneer je kan bewijzen dat je in de nabije toekomst over dat bedrag zal beschikken.

Meestal gebruik je een overbruggingskrediet om de aankoop van je nieuwe woning te financieren met de opbrengst uit de verkoop van je oude woning. En dat vóór die effectief verkocht is. Maar je kan ook beroep doen op een overbruggingskrediet wanneer je bijvoorbeeld een erfenis verwacht, of na een scheiding of overlijden.

De minimumbedragen voor een overbruggingskrediet verschillen van bank tot bank, maar het maximum is wél overal hetzelfde: je lening kan nooit hoger zijn dan het geschatte verkoopbedrag van het pand dat je gaat verkopen.

Een overbruggingskrediet komt bovenop je bestaande lening.

Ligt de uiteindelijke verkoopprijs van je huis lager dan het geschatte en geleende bedrag?

Je kan dan de resterende som omzetten naar een hypothecaire lening of laten opnemen in je lopende krediet, door middel van een herfinanciering.

Een overbruggingskrediet heeft veel voordelen:

  • Je kan gerust wachten op een goed bod voor je oude huis terwijl je er blijft wonen. Je kan wachten tot je zicht hebt op de opleverdatum van je nieuwe woning (bijvoorbeeld van zodra die winddicht is). Zo kan je ook vlot verhuizen.
  • Terwijl je wacht, betaal je op je nieuwe woning alleen rente af.
  • Door de beperkte duur van het contract verplichten sommige banken geen schuld-saldoverzekering.
  • Als je kan bewijzen dat je overbruggingskrediet wordt gebruikt voor het aankopen van onroerend goed, is de rente ervan fiscaal aftrekbaar.

Maar ook een paar nadelen:

  • Een overbruggingskrediet is beperkt in de tijd, meestal tot 6, 12, 24 of 36 maanden. Die beperking kan voor stress zorgen. Bovendien is een verlening duur: je rente gaat omhoog!
  • De rentes liggen hoger dan bij ‘standaard’ hypotheekleningen, maar verschillen wel van bank tot bank. Vergelijken is dus de boodschap.
  • In principe moet je een overbruggingskrediet nemen bij de bank waar je ook de hypotheek op je nieuwe woning neemt.
  • Houd bij het vergelijken en onderhandelen rekening met ‘verborgen kosten’ zoals de verplichte schattingskosten en dossierkosten. Sommige aanbieders vragen ook een wederbeleggingsvergoeding wanneer je de lening terugbetaalt vóór het contract ten einde is.

Hoe lang duurt het voor je huis er staat

Bij sleutel-op-de-deur moet je bouwfirma de vooraf bepaalde termijn respecteren. Let op, net zoals bij andere bouwondernemingen vormt weerverlet een uitzondering op die regel. Door bijvoorbeeld regenperiodes of een strenge winter kunnen bepaalde werkzaamheden opschuiven waardoor de bouwtermijn iets langer wordt, buiten de wil en de invloed van je bouwfirma om.

Als je zelf bouwt, kan het zijn dat een bepaalde (onder)aannemer zijn afspraak niet nakomt waardoor alle volgende werken opschuiven. Bij sleutel-op-de-deur wordt er gewerkt met vaste partners, en zelfs als die vertraging zouden oplopen, mag dit geen invloed hebben op de uiterste datum van oplevering.

Met andere woorden: de duurtijd van een sleutel-op-de-deurproject wordt op voorhand bepaald, op basis van het individuele project. Het is dus bij iedereen anders.

Moet ik nog ergens rekening mee houden bij een sleutel-op-de-deurproject

Het allerbeste aan een sleutel-op-de-deurwoning, is dat een werfleider alles coördineert in jouw plaats. Het team van de bouwfirma heeft de eindverantwoordelijkheid. Dat ontneemt jouw alle zorgen. Je hoeft niet met onderaannemers of leveranciers te overleggen, of constant het overzicht te behouden.

Misschien twijfel je om die opvolging en verantwoordelijkheid af te staan, maar deze werkwijze heeft veel voordelen:

  • Je hoeft je nergens zorgen over te maken: alles is onder controle. Het team dat je project opvolgt, heeft héél veel ervaring.
  • Je hebt één aanspreekpunt doorheen het hele proces, en één verantwoordelijke wanneer er toch iets misloopt.
  • Je bouwfirma begeleidt het proces en betrekt jou bij alle ondernomen stappen.
  • Je bent op voorhand gerust over de kosten: geen verrassingen achteraf.
  • Je ondervindt geen stress of onzekerheden terwijl je huis gebouwd wordt. De bouwfirma is verplicht om uit te voeren wat er is afgesproken.

Welke wettelijke bescherming bestaat er voor sleutel-op-de-deurprojecten

Bij de oplevering van je nieuwbouw geniet je van verschillende garanties die je ervan verzekeren dat je nieuwe huis voldoet aan alle eisen.

1 | Opschortende voorwaarden in het compromis

Je verkoopovereenkomst of compromis beschrijft de details over jou, de verkopers en het vastgoed zelf. Maar als kandidaat-koper kan je er ook opschortende voorwaarden aan toevoegen om jezelf te beschermen.

  •  Een compromis is een bindend contract voor de aankoop van een vastgoed. Sleutel-op-de-deurbedrijven vragen een voorschot van maximaal 5% bij de ondertekening van dat compromis. Maar de opschortende voorwaarden vormen een uitzondering op die regel.
  • Dankzij opschortende voorwaarden dek je jezelf als kandidaat-kopers in tegen bepaalde onzekere factoren, zoals het verkrijgen van een lening of bouwvergunning, of de uitspraak van een echtscheiding.
  • Opschortende voorwaarden zijn beperkt in de tijd en soms verbonden aan een schadevergoeding voor de verkoper.
  • De vaakst voorkomende opschortende voorwaarden zijn:
    • de vraag om de verkoop pas definitief te maken als de hypothecaire lening is goedgekeurd;
      • de ontvangst van een stedenbouwkundige vergunning;
    • de ontvangst van een milieuvergunning;
    • de ontvangst van een positief bodemattest;
    • het verstrijken van een bepaalde bedenktijd;

Als er aan één van de opschortende voorwaarden niet wordt voldaan, dan wordt het compromis nietig verklaard.

2 | Het Charter Der woningbouwers

Je wil in de eerste plaats in zee gaan met een betrouwbare partner voor je sleutel-op-de-deurproject. Het blijft immers een aanzienlijke investering.
Om je te helpen bij de zoektocht naar een solide bouwfirma, bestaat het Charter der woningbouwers. Dit kwaliteitslabel heeft als doel om jou als koper een eerlijke, betrouwbare en kwaliteitsvolle bouwervaring te garanderen. Je bent zeker van aannemers die de regels van de kunst volgen, met kwaliteit en vakmanschap.
Alle leden van het Charter engageren zich om de onderstaande bepalingen na te leven. Ze staan ook in het contract dat jullie afsluiten:

  • Het bedrijf moet officieel erkend zijn door de federale overheid (minimaal klasse 2, categorie D). Dit betekent dat er onderzoek is gedaan naar de financiële draagkracht en technische capaciteiten. Zo weet je zeker dat je in zee gaat met een gezonde onderneming.
  • Alle leden van het Charter der Woningbouwers gebruiken het type-aannemingsovereenkomst waarin de bepalingen van de wet Breyne zijn opgenomen. Zo krijg je geen onverwachte facturen of prijsverhogingen, zijn de voorschotten en betalingstermijnen op voorhand duidelijk vastgelegd en respecteert de bouwfirma de uitvoeringstermijnen. Bovendien zijn op die manier ook jouw wettelijke rechten contractueel vastgelegd. Wanneer er tussen klant en onderneming alsnog een ernstig conflict ontstaat over de toepassing van de wet Breyne, dan lopen leden van het Charter niet zomaar naar de rechtbank. Je bouwpartner probeert het geschil altijd eerst op te lossen via een interne toezichtcommissie.
  • Je kan rekenen op een vaste, op voorhand vastgelegde totaalprijs met een voorschot van maximaal 5% van het contractbedrag. Er wordt gewerkt met tussentijdse factuurbetalingen voor de reeds uitgevoerde werken. Je betaalt dus geen andere voorschotten tijdens de looptijd van het project.
  • Er zijn 2 vastgelegde opleveringen. Eerst is er de voorlopige oplevering. Pas een jaar later, wanneer de woning een volledige winter heeft doorgemaakt, volgt de definitieve oplevering. In de tussenliggende periode kan je eventuele gebreken doorgeven, zodat deze hersteld kunnen worden. Je kan ook rekenen op een financiële waarborg van het bouwbedrijf om zijn verplichtingen na te komen. Indien het werk dus niet volledig of niet correct wordt uitgevoerd, dan dient deze waarborg als schadeloosstelling.

3 | De tienjarige aansprakelijkheid

Als je woning klaar is, wordt ze eerst voorlopig opgeleverd. In een opleveringsverslag worden eventuele gebreken, herstellingen en afspraken opgelijst, die in orde moeten zijn tegen de definitieve oplevering.

Wanneer je akkoord tekent voor die voorlopige oplevering, begint meteen ook de tienjarige aansprakelijkheid van je aannemer te lopen. Deze wettelijke garantie beschermt je tegen ernstige gebreken aan je woning of de bouwgrond.

Je kan de tienjarige aansprakelijkheid inroepen voor deze gebreken aan je nieuwbouw:

  • De gebreken zijn ernstig en vormen een gevaar voor de stabiliteit, veiligheid, duurzaamheid of afdichting van je woning.
  • De gebreken hebben een impact op een onroerend goed dat één geheel vormt met het bouwwerk.
  • De gebreken zijn ontstaan door een fout van één of meerdere bouwpartijen.
  • De gebreken waren niet zichtbaar tijdens de oplevering of werden nergens expliciet vermeld.

Meestal is het een rechter die bepaalt of een specifiek gebrek onder deze wetgeving valt, gebaseerd op de bevindingen van bouwexperts.

Algemeen kan je stellen dat gebreken in de afwerking grotendeels buiten de tienjarige aansprakelijkheid vallen omdat ze meestal geen verstrekkende gevolgen hebben. Ook problemen als gevolg van slecht onderhoud of normale slijtage vallen buitend de tienjarige aansprakelijkheid.

De tienjarige aansprakelijkheid staat beschreven in artikels 1792 en 2270 van het burgerlijk wetboek en zorgt voor een wettelijke garantie van je nieuwbouw. De wet stipuleert dat architect en aannemer nog tien jaar na de bouw van een woning aansprakelijk blijven voor alle ernstige gebreken van de grond en het gebouw.

De woningbouwwet, beter bekend als de Wet Breyne breidt deze aansprakelijkheid nog uit tot de verkoper-projectontwikkelaar, zelfs als die de aannemingswerken niet zelf heeft uitgevoerd.

Voorbeelden van gebreken die onder de tienjarige garantie voor nieuwbouw vallen:

  • Gevelstenen die niet bestand zijn tegen vrieskou,
  • Leidingen die roesten,
  • Scheuren in de muur die een risico vormen voor de stabiliteit van het gebouw,
  • Slechte afdichting van ramen en daken,
  • Gebreken in de riolering,
  • Funderingen van inferieure kwaliteit,
  • Contractuele garanties op toestellen, installaties en werken.

4 | De Wet Breyne

De Wet Breyne, ook wel de woningbouwwet genoemd, verzekert je als nieuwbouwkoper van een uitgebreide bescherming. Check dus zeker of je aannemer of bouwfirma deze wet naleeft!

  • Je krijgt als koper een volledig contract met een duidelijke totaalprijs en vastgelegde uitvoeringstermijnen.
  • De wet voorziet financiële waarborgen en strenge aansprakelijkheidsclausules.
  • Aannemers en projectontwikkelaars die lid zijn van het Charter der Woningbouwers verbinden zich ertoe de Wet Breyne strikt na te leven.

De Wet Breyne of woningbouwwet werd ingevoerd op 9 juli 1971 als antwoord op de vele misbruiken die toen gangbaar waren in de bouwwereld. In 1993 werd de wet aangevuld om kandidaat-kopers nog meer te beschermen.

In België is de Wet Breyne van toepassing als:

  • Je huis of appartement bestemd is als huisvesting, eventueel in combinatie met een professionele activiteit. De Wet Breyne is niet van toepassing op vakantieverblijven en winkelpanden.
  • De verkoper of aannemer zich verbindt tot het bouwen of laten bouwen van een sleutel-op-de-deurwoning.
  • Je als koper de één of meerdere verplichte stortingen doet vooraleer het gebouw voltooid is. Betaal je de aankoop- of aannemingssom pas na voltooiing, dan is de woningbouwwet niet meer van toepassing.

Andere verplichtingen van de aannemer onder de Wet Breyne:

  • Je voorschot bedraagt maximaal 5% van de totale kostprijs van je woning. De rest van de betaling gebeurt in schijven.
  • Je aannemer is verplicht om een waarborg van 5% van de bouwprijs in een fonds te storten. Dit biedt je als koper bescherming bij een eventueel faillissement van de aannemer. Tegelijkertijd is het je stok achter de deur wanneer er zich problemen in de uitvoering zouden voordoen. De aannemer kan de helft van deze borg terugkrijgen bij de voorlopige oplevering en de andere helft na de definitieve oplevering.
  • Een prijsherziening is alleen mogelijk als dit contractueel is vastgelegd.
  • Het contract tussen de aannemer en de koper moet een aantal bepalingen bevatten zoals de totaalprijs, betalingsmodaliteiten, uitvoeringstermijn, vergoedingen in geval van vertraging, enz.
  • De oplevering moet in twee fasen gebeuren met minstens één jaar tussen.
  • Als je na een belofte van overeenkomst toch beslist om niet te ondertekenen, mag de schadevergoeding niet hoger zijn dan 5% van de totaalprijs. Dit percentage kan eventueel wijzigen afhankelijk van de werkelijke geleden schade.
  • De eigendomsoverdracht van de woning gebeurt stelselmatig. Het risico wordt pas overgedragen op het moment van de voorlopige oplevering.
  • De aannemer en bouwpromotor mag geen enkele betaling eisen vooraleer de overeenkomst is gesloten.
  • Als de aannemer ook bouwgrond verkoopt, dan hoef je die pas te betalen bij het verlijden van de authentieke akte voor de notaris.
  • De aannemer en bouwpromotor zijn gedurende tien jaar aansprakelijk voor begane fouten.
  • De aannemer moet voor een waarborg zorgen en het bewijs ervan leveren binnen dertig dagen na de ondertekening van het contract.

Conclusie sleutel-op-de-deur is bouwen in rust en vertrouwen

Kiezen voor een sleutel-op-de-deurwoning is kiezen voor een mooie, functionele en duurzame woning, volledig op jouw maat. En dat zonder de kopzorgen die een ‘normale’ nieuwbouw met zich meebrengt.

De eindverantwoordelijkheid van het project ligt volledig bij het sleutel-op-de-deurbedrijf Huysman Bouw, terwijl je wel betrokken blijft bij het bouwproces.

Je introduceert je eigen stijl in je woning door materialen en interieurafwerking zelf te kiezen. Bovendien mag je er zeker van zijn dat je woning voldoet aan de EPB-eisen, zónder dat je eigenhandig leveranciers achter de veren moet zitten of offertes moet opvragen.

Met een sleutel-op-de-deurwoning van Huysman Bouw ben je verzekerd van

  • Een zorgeloze bouwperiode
  • Een vaste prijs
  • Een vaste timing
  • Een perfect gegarandeerde kwaliteit

Blijf op de hoogte
van onze projecten

Abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief