Geen appartement zonder regels

Ben jij van plan om een appartement te kopen? Dan moet je rekening houden met heel wat regels en administratieve verplichtingen. Naast eigenaar van je appartement, ben je immers ook mede-eigenaar van de gemeenschappelijke delen. Dit artikel vertelt je wat hier allemaal bij komt kijken.

Als de appartementswet van toepassing is op jouw appartementsgebouw, moeten er heel wat specifieke regels opgesteld worden. Die worden door een notaris vastgelegd in de statuten en worden aan de notariële akte van je aankoop toegevoegd.

Wanneer val je onder de appartementswet?

De appartementswet geldt wanneer het gebouw twee of meer verschillende eigenaars heeft en er sprake is van private delen en gemeenschappelijke ruimtes zoals een gang of traphal. De kans is dus groot dat ook jouw (toekomstig) appartement onder deze wet valt.

Waarom statuten voor een appartement?

Bij de aankoop van een woning of een stuk grond hoeven er geen speciale statuten worden opgemaakt. Dat ligt anders als je een appartement koopt omdat je dan ook mede-eigenaar van de gemeenschappelijke delen wordt. En goede afspraken maken goede vrienden, of in dit geval: goede buren.

De statuten bestaan uit:

De basisakte: beschrijft het gebouw (kadastrale gegevens, aantal etages, …) en de verdeling onder de verschillende mede-eigenaars.

Het reglement van mede-eigendom: beschrijft de organisatie en de regels binnen het
appartementsgebouw.

Thumb Blog Appartementenregels

Basisakte

De basisakte bevat de kadastrale gegevens en algemene informatie (bv. het aantal etages) van het gebouw. Dit document vertelt precies welke delen privaat en welke gemeenschappelijk zijn. De basisakte bepaalt dus niet alleen hoeveel van jou is, maar ook hoeveel jouw aandeel in de gemeenschappelijk kosten bedraagt. Hoe groter jouw private oppervlakte, hoe groter jouw aandeel in de onderhoudskosten voor de gemeenschappelijke delen, maar ook hoe zwaarder jouw stem doorweegt bij het nemen van beslissingen.

De basisakte kan enkel aangepast worden als alle eigenaars akkoord gaan. Eerste keer, goede keer dus!

Reglement van mede-eigendom

Het reglement van mede-eigendom is een geheel van regels en afspraken om een goede organisatie van het appartementsgebouw te garanderen.

Het beschrijft:

  • De rechten en plichten van elke mede-eigenaar.
  • De verdeling van de kosten en lasten
  • De organisatie van de algemene vergadering: wanneer, hoe, bevoegdheden, …
  • De benoeming van de syndicus en beschrijving van zijn rechten en plichten, de duur van het mandaat, …
  • De aanstelling en de bevoegdheden van de commissaris van de rekeningen.

Het reglement van mede-eigendom kan enkel gewijzigd worden als drievierde- of viervijfde van de mede-eigenaars akkoord zijn.

Huishoudelijk reglement

Vaak wordt er naast de basisakte en het reglement van mede-eigendom ook nog een huishoudelijk reglement opgesteld. De inhoud hiervan wordt bepaald tijdens de algemene vergadering Het document bevat enkele praktische leefregels en moet niet door een notaris worden beëdigd.

Als er discussie ontstaat over de regels, krijgt het reglement van mede-eigendom altijd voorrang op het huishoudelijk reglement.